Rookvrij schoolterrein

Er mag nergens op het schoolterrein gerookt worden, ook niet buiten op het schoolplein. Dit geldt voor iedereen: leerkrachten, ouders en bezoekers. Ook tijdens ouderavonden en andere activiteiten buiten schooltijd.

Wij vinden dat wij als school de verantwoordelijkheid hebben om leerlingen een gezonde en rookvrije leeromgeving te bieden. Uit onderzoek blijkt dat het zien roken van anderen, ertoe leidt dat kinderen later zelf eerder geneigd zijn te gaan roken. Wij willen het goede voorbeeld geven door de schoolomgeving rookvrij te maken. De gemeente heeft geen bevoegdheid om een rookvrij schoolterrein te verplichten.

Vanaf 2020 wordt de wetgeving aangepast en wordt wettelijk geregeld dat alle schoolterreinen in Nederland rookvrij moeten zijn. Zolang er geen landelijke wetgeving is, moeten scholen dus zelf actie ondernemen. Beide scholen hebben in onderling overleg en in overleg met de medezeggenschapsraden dit besluit een paar jaar geleden genomen.