Veilige internetverbinding website en ouderportaal

‘Websites meeste Friese scholen niet veilig’

Twee derde van de Friese scholen heeft geen beveiligde internetverbinding. Verstuurde informatie, waaronder inloggegevens van ouders of docenten, zijn niet goed afgeschermd. Dit blijkt uit onderzoek van de Open State Foundation. De organisatie nam de websites van bijna vierhonderd Friese scholen onder de loep. Daarvan bleek slechts 29 procent over een veilige HTTPS-verbinding te beschikken. Friesland zit hiermee ook nog eens onder het gemiddelde. Landelijk ondersteunt 32 procent van de scholenwebsites zo’n internetverbinding.

Scholen die gebruik maken van ‘ouderportalen’ of op een andere manier vragen om persoonlijke gegevens via internet te versturen, lopen extra risico. Als dat niet via een versleutelde verbinding gebeurt, zijn privé-gegevens van ouders en kinderen te achterhalen door kwaadwillenden. Uit een steekproef van de Open State Foundation blijkt dat scholen inderdaad via een onbeveiligde site inlogpagina’s hebben voor ouders en docenten. Bij basisscholen is de beveiliging het vaakst niet in orde, middelbaar onderwijs en mbo doen het beter.

In elk van de vier grootste Friese gemeenten werden meer dan dertig scholensites onderzocht. In Heerenveen was 58 procent van deze internetverbindingen goed beveiligd, in Smallingerland 45 procent. Leeuwarden (20 procent) en Súdwest-Fryslân (11 procent) scoren een stuk slechter. Het kabinet wil een veilige HTTPS-verbinding voor alle overheidswebsites verplicht stellen. Een veilige verbinding is te herkennen aan een slotje in de browser.

Wij kunnen ons voorstellen dat dit artikel de vraag oproept hoe veilig het ouderportaal en de website van onze school zijn. Het MijnSchool ouderportaal is afgeschermd en beveiligd volgens de hoogste beveiligingsgraad. Het inloggen en de gegevens in MijnSchool gaan uitsluitend over een beveiligde SSL-verbinding. Dat betekent dat alle persoonsgegevens en de inhoud (zoals foto's) goed beschermd zijn. Ook de website van onze school is beveiligd volgens de hoogste veiligheidsgraad.