Leerlingenraad

In de leerlingenraad van obs Akkrum zit uit iedere groep van groep 5 tot en met 8 een vertegenwoordiger van de klas. Zij vragen voor de bijeenkomst van de leerlingenraad naar punten die ingebracht moeten worden en koppelen na de leerlingenraad aan hun klasgenoten terug wat er besproken is.

Tijdens de vergadering van de leerlingenraad kwamen onder andere de volgende onderwerpen aan de orde:

• Janne en Job zitten namens onze school in de Kinder Innovatie Raad van Ambion. Dit is een bovenschoolse leerlingenraad waarin alle scholen van Ambion vertegenwoordigd worden. Janne en Job hebben met leerlingen van drie andere scholen een plan ontwikkeld. Dit plan hebben zij tijdens de leerlingenraad aan de andere leerlingen uitgelegd. Er is ook een filmpje waarin zij de plannen uitleggen die zij hebben bedacht. Het filmpje is te bekijken via deze link: https://www.youtube.com/watch?v=ziKoc3zhjHw
  • De leerlingenraad heeft bedacht om een actiemarkt te organiseren waarvan de opbrengst naar zwerfdieren gaat. De ideeën voor deze actiemarkt zullen verder uitgewerkt worden.
  • Tijdens de leerlingenraad is al een paar keer gesproken over het maken van een schoolkrant. Er is nu afgesproken dat de eerste schoolkrant voor de meivakantie zal verschijnen en dat de leerlingen die in de leerlingenraad zitten met hun klas de bijdrage van de klas zullen uitwerken.
  • Ambion is bezig met nadenken over de toekomst van het onderwijs en wat dit betekent voor Ambion voor de komende jaren. Tijdens de leerlingenraad is aan de orde gekomen wat de leerlingen belangrijk vinden voor de komende jaren. De leerlingen geven aan dat er meer aandacht moet komen voor techniek en technologie en dat ze op school graag meer willen leren over verschillende beroepen. De leerlingen vinden ook dat je nog steeds moet leren rekenen, lezen en spellen. Ook schrijven vinden ze belangrijk, omdat het de leerlingen niet goed lijkt dat we alles op een iPad of mobiele telefoon typen. En hoewel iedereen met Google Maps alle plaatsen van de wereld snel kan opzoeken, vinden de leerlingen het belangrijk om op school nog wel topografie te leren. De leerlingen hopen wel dat er genoeg meesters en juffen zullen zijn die de lessen kunnen geven, want een robot voor de klas vinden ze toch niet zo'n goed idee.